Thursday, December 13, 2012

LAWATAN SATU MALAYSIA 2012 PRASEKOLAH



PELAPORAN PELAKSANAAN

 LAWATAN 1 MALAYSIA

PRASEKOLAH SJK CHUNG HUA BATU 10

TAHUN 2012

KE

KAMPUNG BUDAYA SARAWAK

 

 

 

 

Disediakan oleh

CHONG CHOW FONG

Guru Prasekolah

10/09/2012

 

 

 

1. PENDAHULUAN

Kementerian Pelajaran Malaysia berhasrat untuk merealisasikan Gagasan 1 Malaysia di peringkat prasekolah. Modul Aktiviti 1 Malaysia Peringkat Prasekolah telah dibekalkan kepada setiap sekolah untuk dijadikan panduan bagi tujuan perancangan dan pelaksanaan aktiviti 1 Malaysia. Maka dengan itu guru Prasekolah SJK Chung Hua Batu 10 telah menjalankan Lawatan 1 Malaysia ke Kampung Budaya Sarawak pada 7 hb September 2012. Lawatan ini adalah bagi mencapai objektif Gagasan 1 Malaysia di samping pemupukan cintakan bangsa dan negara di kalangan kanak-kanak prasekolah.  

 

2.  Pelaporan aktiviti

2.1  Jadual perlaksanaan

Aktiviti Lawatan 1 Malaysia melibatkan 3 orang guru pengiring, 7 orang ibu bapa atau penjaga dan 25 orang murid-murid prasekolah.  

No. aktiviti
Masa
Perkara yang dilakukan
 Catatan
1
6.30-7.30 pagi
·         Kanak-kanak lapor diri
·         Kanak-kanak makan sarapan yang disediakan oleh PPM
Burger ban
Kotak susu
Kotak  kecemasan
2
7.30- 9.00 pagi
·         Semua peserta naik bas
·         Bertolak ke Kampung Budaya
 
3
9.00 pagi
·         Sampai di Kampung Budaya
·         Semua peserta berkumpul
 
4
9.00 -9.30 pagi
·         Sambutan hari jadi kanak-kanak
Kek hari jadi
5
9.30 – 11.30 pagi
·         Aktiviti lawatan di sekitar Kampung Budaya Sarawak
 
6
11.30- 12.15 tengahari
·         Menonton persembahan tarian tradisional di dewan persembahan
 
7
12.15-12.30 tengahari
·         Kanak-kanak berkumpul untuk naik bus
 
8
12.30- 1.00 petang
·         Semua peserta makan tengahari di dalam bus
Nasi kotak
air botol
9.
1.00-2.30 petang
·         Balik ke SJK Chung Hua Batu 10
 

 

2.2 Perlaporan aktiviti

Pada pagi hari Jumaat (7 hb September 2012), Kanak-kanak dan ibu bapa atau penjaga sampai ke prasekolah seperti biasa. Guru dan pembantu pangasuh murid sedang sibuk menyediakan makanan sebagai sarapan pagi untuk kanak-kanak sebelum memulakan perjalanan lawatan ke Kampung Budaya Sarawak. Sarapan pada pagi ini ialah burger bun dan susu kotak. Kanak-kanak kelihatan sangat seronok menikmati sarapan pagi yang berkhasiat ini. Guru terus mengambil kedatangan murid semasa mereka sedang makan.
semua peserta naik bus

Selepas makan sarapan, masa bertolak pun sampai. Guru dan PPM mengarahkan kanak-kanak untuk bersedia naik bus dalam barisan. Ibu bapa turut serta menjaga keselamatan anak-anak. Pada pukul 7.30 pagi bas pun terus jalan setelah semua peserta naik bus. Kelihatan kanak-kanak sangat gembira duduk di dalam bus yang berhawa dingin dan selesa ini. Sepanjang perjalanan kanak-kanak duduk di tempat masing-masng dalam keadaan yang baik. Ada yang menyanyi kerana gembira. Cuaca pada pagi ini cerah. Bus mengambil masa selama 1 ½ jam untuk sampai ke Kampung Budaya. Pada pukul 9.00 pagi, bus pun sampai ke Kampung Budaya Sarawak dengan selamat.
hari jari Richard Lo Kuet Fook
 
Setelah sampai ke destinasi, guru mengarahkan semua peserta turun bas dan berkumpul di depan pintu masuk Kampung Budaya. Pada pagi yang bermakna ini, salah seorang ibu telah meminta kebenaran guru prasekolah untuk membuat sambutan hari jadi untuk anak beliau di tempat yang indah ini. Ibu yang penyayang ini telah menyediakan sebiji kek hari jadi yang besar dan cantik. Semua kanak-kanak berkumpul dan menyanyi lagu hari jadi. Semua kanak-kanak mendoakan kanak-kanak ini yang bernama Richard Lo Kuet Fu gembira dan sihat selalu. Agar sambutan hari jadi ini memberi kenangan manis untuk semua kanak-kanak.

Selepas itu, guru prasekolah pun  membayar tiket masuk ke dalam kampung Budaya. Semua kanak-kanak berkumpul dalam barisan. PPM membawa semua kanak-kanak pergi ke bilik air terlebih dahulu. Selepas itu, semua peserta pun memulakan perjalanan melawat ke rumah- rumah tradisional. Rumah-rumah tradisional ini termasuklah rumah Orang Cina etnik Hakka, rumah Orang Melayu, rumah Orang Bidayuh, rumah panjang Orang Iban, rumah panjang suku kaum Minangkabau, rumah Orang Melanau dan sebagainya. Kanak-kanak berpeluang melihat orang-orang dalam setiap rumah menjalankan aktiviti seperti membuat kuih muih, roti, koropok, barang perhiasan, menari, menyanyi, bermain gasing, bermain alat muzik, menenun kain, menjahit baju, mengukir, memburu dan sebagainya. Kanak-kanak kelihatan tidak rasa penat, bersemangat dan mereka terus lari berkeliaran tanpa rasa takut.
melawat ke rumah Orang Cina
 
Setelah melawat ke setiap rumah tradisional, pada pukul 11.15 pagi, guru pun membawa kanak-kanak dan para ibu bapa untuk mengunjung ke dewan pertunjukan. Semua peserta berkumpul di dalam dewan menanti masa persembahan tarian tradisional pelbagai kaum. Kanak-kanak seronok menonton persembahan tarian tradisional, tetapi ada di antara mereka tidak duduk dengan senyap, mereka bercakap dengan suara yang kuat dan agak bising. Ada pelancong tidak berpuas hati dengan sikap mereka yang kurang sopan. Guru terus tegur dan memberi amaran kepada mereka supaya mereka tidak membuat bising. 
rumah Orang Melayu

Pada pukul 12.15 tengahari, pertunjukan tarian tradisonal pun sampai ke penghujung. Semua kanak-kanak berkumpul dalam barisan untuk naik bas. Makanan tengahari yang dipesan daripada Mak Pah Café telah pun dihantar pada masa itu. Makanan tengahari ini ialah nasi campur dan air botol. Sebelum naik bas, semua peserta berkumpul di tempat masuk Kampung Budaya Sarawak untuk mengambil gambar kumpulan. Selepas itu, semua peserta pun naik bas. Para peserta makan tengahari di dalam bas sebelum bas jalan. Kelihatan kanak-kanak telah pun lapar dan mereka makan dengan keadaan gelojoh. Selepas makan, pada kira-kira pukul 1.00 petang, bas pun jalan balik ke SJK Chung Hua Batu 10.
kanak-kanak melihat pelbagai kratangan di rumah Orang Bidayuh
Aktiviti lawatan ke Kampung Budaya Sarawak telah pun sampai ke penghujung. Bas sampai ke SJK Chung Hua Batu 10 pada pukul 2.30 petang. Ibu bapa kanak-kanak telah pun menunggu ketibaan anak-anak mereka di prasekolah.  Guru mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa yang amat bekerjasama dalam menjaga keselamatan anak-anak semasa lawatan. Kami berasa sangat bersyukur kerana aktiviti lawatan 1 Malaysia berjalan dengan lancar. Semoga lawatan ini member impak yang bermakna dan kenangan manis kepada semua peserta.

AKTIVITI 1 MALAYSIA PRASEKOLAH 2012


PELAPORAN PELAKSANAAN

AKTIVITI 1 MALAYSIA

PRASEKOLAH SJK CHUNG HUA BATU 10

TAHUN 2012

 

 

 

Disediakan oleh

CHONG CHOW FONG

Guru Prasekolah

15/09/2012

 

 

 

 

 

 

 

1. PENDAHULUAN

Kementerian Pelajaran Malaysia berhasrat untuk merealisasikan Gagasan 1 Malaysia di peringkat prasekolah. Modul Aktiviti 1 Malaysia Peringkat Prasekolah telah dibekalkan kepada setiap sekolah untuk dijadikan panduan bagi tujuan perancangan dan pelaksanaan aktiviti 1 Malaysia. Maka dengan itu guru Prasekolah SJK Chung Hua Batu 10 telah merancang aktiviti-aktiviti yang sesuai bagi mencapai objektif Gagasan 1 Malaysia di samping pemupukan cintakan bangsa dan negara di kalangan kanak-kanak prasekolah. Guru prasekolah telah merancang beberapa aktiviti yang sesuai dengan membuat pengubahsuaian terhadap cadangan aktiviti dalam modul berdasarkan keperluan dan situasi semasa. 

 

2. OBJEKTIF

Aktiviti 1 Malaysia yang dirancang adalah bagi mencapai objektif berikut:

2.1       Kanak-kanak  prasekolah berpeluang lebih mengenal negara Malaysia, seperti bendera negara dan negeri, mengenal adat resam dan kebudayaan daripada pelbagai bangsa dan berbilang kaum,  mengenal tokoh-tokoh negara, belajar menyanyi lagu kebangsaan dan lagu patriotisme dan lain-lain lagi tentang Malaysia.

2.2       Mewujudkan rasa cinta terhadap Negara Malaysia. Merapatkan hubungan antara satu sama lain di kalangan guru dan kanak-kanak.

2.3       Menerapkan unsur keseronakan di dalam pembelajaran secara tidak formal ke dalam jiwa kanak-kanak serta  membina pengetahuan melalui penemuan dan penerokaan kendiri.

2.4       Menyemai nilai-nilai murni dan semangat kekitaan, jati diri serta patriotisme dalam diri kanak-kanak.

2.5       Memupuk jalinan sosial yang mesra di kalangan kanak-kanak pelbagai kaum, mewujudkan semangat perpaduan dan persefahaman sesama kanak-kanak dan guru prasekolah.

 

3.PELAKSANAAN

3.1   Takwim Pelaksanaan Aktiviti

Aktiviti 1 Malaysia telah dijalankan sepanjang bulan April sehingga bulan September 2012.  Antara aktiviti- aktiviti yang telah dijalankan ialah seperti berikut:

No. aktiviti
Nama aktiviti
Perkara yang dilakukan
Masa
Catatan
1
 
Penyediaan Grafity
·         Kanak-kanak membuat aktiviti bebas di atas kain putih bertemakan 1 Malaysia.(kolaj, capan, lukisan, catan dsb)
·         Kanak-kanak mewarnakan bendera, ketumpat, gambar pelbagai kaum, poster 1 Malaysia dan bunga raya.
·         Kanak-kanak menghasilkan topi dengan bendera Jalur Germilang.
Bermula bulan April sehingga bulan Ogos
 
Perlu dihantar ke PPD pada 30 Ogos 2012
Semua kanak-kanak berpeluang menyempurnakan kain putih bertemakan 1 Malaysia
2
 
Pusat Kreatif 1 Malaysia Prasekolah
·         Guru dan kanak-kanak sama-sama mempamerkan hasil kerja mereka.(bendera, gambar bunga raya, gambar pelbagai kaum, ketumpat, tanglung, topi bendera , poster 1 Malaysia dsb)
·         Kanak-kanak belajar menyanyi lagu kebangsaan dan lagu patriotisme.
·         Kanak-kanak mendengar cerita (big book) bertemakan 1 Malaysia atau Hari Kemerdekaan.
·         Guru dan kanak-kanak merasa makanan tradisional.(ketumpat, kek batik Sarawak dan kuih bulan)
Bermula bulan April sehingga bulan Ogos
 
Lihat lampiran
3
 
Lawatan Prasekolah 1 Malaysia
·         Guru membawa kanak-kanak prasekolah melawat ke Kampung Budaya Sarawak.
Pada 07/09/2012
33 orang termasuk guru, kanak-kanak dan ibu bapa
4
 
Sambutan Hari Kemerdekaan
·         Pertandingan mewarna
·         Bermain puzzle (mencantum gambar bendera)
·         Mengenal tokoh-tokoh negara Malaysia, Perdana Menteri, Raja dan Permaisuri Agong.
·         Nyanyian lagu Kebangsaan (Negaraku, Ibu Pertiwiku)
·         Nyanyian lagu patriotisme (Tanggal 31, Satu Malaysia)
·         Melafazkan ikrar Rukun Negara
Pada 28/08/12
Sepanjang Bulan Merdeka
Pertandingan secara individu

 kanak-kanak melukis dan mewarnakan grafiti Satu Malaysia di bawah bimbingan guru

3.2 Pelaporan Aktiviti

Aktiviti
Laporan Aktiviti
 
Penyediaan
Grafity
Guru membimbing kanak-kanak membuat aktiviti bebas di atas kain putih bertemakan 1 Malaysia. Aktiviti itu ialah seperti kolaj, capan, lukisan, catan dan sebagainya. Selain itu, kanak-kanak juga mewarna bendera Jalur Germilang, bendera Negeri Sarawak, gambar ketumpat, gambar pelbagai kaum, poster 1 Malaysia dan gambar bunga raya. Guru juga membimbing kanak-kanak menghasilkan topi dengan bendera Jalur Germilang.
 
Pusat Kreatif 1 Malaysia Prasekolah
Bagi menghasilkan pusat ini, guru dan kanak-kanak sama-sama mempamerkan hasil kerja mereka. Contoh hasil kerja yang berjaya dihasilkan ialah seperti bendera, gambar bunga raya, gambar pelbagai kaum, ketumpat, tanglung, topi bendera, poster 1 Malaysia dan sebagainya. Di samping itu, di pusat ini terdapat carta lagu kebangsaan dan lagu patriotism. Kanak-kanak telah pandai menyanyi lagu kebangsaan Negaraku dan lagu patriotism iaitu Tanggal 31 dan Satu Malaysia. Kanak-kanak juga minat mendengar cerita (big book) bertemakan 1 Malaysia atau Hari Kemerdekaan. Selain daripada itu, guru dan kanak-kanak juga gemar merasa makanan tradisional seperti ketumpat, kek batik Sarawak dan kuih bulan.
 
Lawatan Prasekolah 1 Malaysia
Bagi mencapai objektif menerapkan unsur keseronakan di dalam pembelajaran secara tidak formal ke dalam jiwa kanak-kanak serta  membina pengetahuan melalui penemuan dan penerokaan kendiri, maka guru prasekolah juga merancang aktiviti lawatan sambil belajar ini. Setalah mendapat sokongan daripada Guru Besar sekolah serta ibu bapa atau penjaga, akhirnya mendapat kelulusan daripada pihak JPN, guru pun melaksanakan program ini dengan melibatkan kerjasama di semua peringkat. Termasuk Guru Besar, Penolong Kanan Kokurikulum, guru sekolah rendah dan  ibu bapa. Terdapat 3 orang guru pengiring, 8 orang ibu bapa, dan 22 orang kanak-kanak prasekolah turut serta melawat ke Kampung Budaya Sarawak pada 07/09/2012. Program ini berjalan dengan lancar dan bermakna. 
 
Sambutan Hari Kemerdekaan
Bulan Ogos dan September ialah bulan Merdeka. Guru prasekolah telah merancang aktiviti seperti pertandingan mewarna, bermain puzzle (mencantum gambar bendera), mengenal tokoh-tokoh negara Malaysia, Perdana Menteri, Raja dan Permaisuri Agong. Kanak-kanak juga sudah pandai menyanyi lagu Kebangsaan (Negaraku, Ibu Pertiwiku) dan lagu patriotisme (Tanggal 31, Satu Malaysia). Selain itu, kanak-kanak juga belajar melafazkan ikrar Rukun Negara. Pada Hari Merdeka(30hb Ogos), guru membawa kanak-kanak ke dewan sekolah. Semasa di dewan, kanak-kanak seronok mengibarkn bendera bersama-sama dengan murid-murid sekolah rendah.  Mereka juga berpeluang mengenal bagaimana sambutan Hari Merdeka berlangsung.

 topi bendera Jalur Germilang
pertandingan mewarna
 
 
4. IMPAK

Setelah menjalankan aktiviti-aktiviti 1 Malaysia, kesannya terhadap kanak-kanak amatlah menyeluruh. Mereka didapati telah berkembang dengan positif  dalam aspek komunikasi, kerohanian moral, Fizikal dan estetika dan juga ketrampilan diri. Dengan perkembangan positif ini, secara tidak langsung bakat dan potensi kanak-kanak dapat dicungkil.

Kanak-kanak didapati lebih mengenal latar belakang negara Malaysia. Sebelum ini, mereka hanya kenal nama sendiri, nama tempat tinggal setakat Batu 10, Kuching sahaja, kini mereka sudah mengenal nama Malaysia, nama-nama negeri di Malaysia, mereka kenal bahawa diri mereka ialah orang Malaysia. Kanak-kanak juga kenal nama bendera Malaysia digelar Jalur Germilang, sebelum ini mereka hanya pandai sebut 1 Malaysia sahaja. Kini mereka kenal Jalur germilang, bendera negeri lain, poster 1 Malaysia, bunga raya ialah Bunga Kebangsaan. Kanak-kanak sudah pun pandai menyanyi lagu Negaraku, lagu Ibu Pertiwiku, lagu Tanggal 31, lagu Satu Malaysia.

Di samping itu, kanak kanak juga didedahkan kaedah menghasilkan karya seni dengan kaedah yang kreatif, mereka pandai mewarna gambar dengan cara kolaj, capan, catan, percikan dan sebagainya. Mereka minat menghasilkan karya seni dengan cara yang unik.  Selain daripada itu, kanak-kanak didapati lebih mengenal diri sendiri dan kawan-kawan lain. Hubungan antara kanak-kanak dengan guru prasekolah juga lebih rapat dan mesra. Persefahaman antara guru dengan kanak-kanak amat penting kerana ini boleh menghasilkan tempat belajar yang lebih konduksif, pengajaran dan pembelajaran juga didapati lebih berkesan. 

Melalui program lawatan sambil belajar ke Kampung Budaya juga, kanak-kanak telah berpeluang mengenal sejarah Malaysia, menambah ilmu pengetahuan, memupuk nilai berkerjasama, saling tolong menolong dan hormat menghormati selaras dengan konsep 1 Malaysia. Lawatan ini juga didapati meninggalkan kenangan manis yang tidak dapat dilupakan dalam diri kanak-kanak. 

Melalui aktivti sambutan Hari Kemerdekaan, kanak-kanak didapati menunjukkan daya usaha dan ketrampilan diri yang positif. Mereka telah berusaha menghasilkan karya seni yang kreatif dengan bimbingan. Yang paling penting ialah aktiviti ini dapat mengembangkan bakat dan potensi dalam diri kanak-kanak. Aktiviti pertandingan juga boleh memupuk daya saing dan rasa bertanggungjawab.  

Akhir sekali, aktiviti 1 Malaysia telah memberi peluang kepada guru prasekolah dalam peningkatan pengurusan prasekolah dengan lebih maju, bersistematik dan berjaya melahirkan prasekolah sebagai institusi sosial awal yang berpaksikan perpaduan dan rasa kasih sayang.

 

5. Cadangan Penambahbaikan Aktiviti

  • Permainan sukaneka antara Prasekolah Daerah Padawan
  • Pertandingan tarian tradisional pelbagai kaum antara Prasekolah Daerah Padawan
  • PPD boleh membekalkan CD atau DVD video Hari perayaan pelbagai kaum, adat resam dan lagu.